Crank Pulley Bergoyang / Wobble

Kali ni entry pasal kereta sket hehe... Aku tau ramai orang cari pasal topik ni.. Aku pon da berapa hari duk search dalam google pasal ni.. Banyak yang pelik-pelik aku jumpa.. Nak senang citer, aku pigi terus bengkel tanya..

Hari ni aku pigi repair kereta... Tak pigi keja... Aku ni memang tak tenang kalu kereta berbunyik... Bukan ape, biar repair terus masa rosak tengah sikit ni.. Nasihat pomen, kalau da rase nak rosak tu baik tukar terus, takut nanti berjangkit makin banyak, kos pon makin tinggi... Setuju!

Ok back to the subject..

Kenal sama itu CRANK PULLEY... Bukan CAM PULLEY... Tapi CRANK PULLEY... Tugas Crank Pulley ialah untuk memusingkan Alternator Belt dan Aircond Belt.. Rujuk Gambar di bawah... Ini lah Crank Pulley.. Die jenis yang 2 lapis tu... Bukan 1 lapis.. 1 lapis ialah CAM pulley..

Credit to http://www.ebbsnflows.cz28.com/photo4.html
Nak dijadikan cerita, aku punya Engine berbunyik nyaring je... Kadang-kadang bunyik cam gelas kaca berlaga... Bila bukak Bonet tengok, aku punya Crank Pulley bergoyang... Sebenarnya memang normal la kalau crank pulley ni bergoyang, tapi sikit je.. Kalau tengok, macam takde la goyang sangat, tu normal.. Tapi aku punya kes, goyang da amat kuat...

For additional information, kalau tak ditukar pulley yang goyang nye kuat macam goyang inul daratista ini hehehe, ia boleh menyebabkan Crank Pulley pecah, atau Rod yang memegang pulley bengkok.. Lagi teruk jika Shaft di dalam patah atau bengkok.. Boleh menyebabkan kos menjadi Riban Riban la kalau mau repair...

Ni Contoh goyang Crank Pulley yang da teruk :


Bile goyangan da makin teruk, ia akan menghasilkan bunyi yang tak best terutamanya bila aircond dibukak... Sakit telinge wooo...

Untuk pengetahuan korang, biler nampak je Crank Pulley bergoyang ngan teruk, Sile berjumpa dengan Pomen dengan kadar yang segera...Takyah duk percaya la dengan citer skru longgar la, rod bengkok ke, atau check getah damper (Getah kat tengah kaler hitam tu).. Kerana sesungguhnya jawapannya hanya satu, TUkar CRANK PULLEY dan bunyi tersebut akan hilang sekelip mata.. Tu pon kalau goyangngan yang bukan kes nazak la... Kalau goyangan nazak korang suruh pomen check lah.. Mungkin da teruk sampai barang dalam bengkok dan patah atau pecah.. Sebab da biar lama sangat pulley tu bergoyang...

Ada berbagai jenis Crank Pulley di pasaran... Ada yang mengandungi getah damper, ada yang tiada, dan ada yang jenis Aluminium Light.. Tengok gambar di bawah untuk Jenis Crank Pulley :

Yang kaler hitam kat tengah tu adalah Getah Damper

Jenis Takdak Damper

Takdak Damper.. Jenis Aluminium

Takdak Damper Jenis Aluminium
Beza antara ada damper ngan takdak ni mengikut kehendak masing masing... Ada orang kata, kalau ada Damper lagi bagus sebab menyerap vibration.. Ada orang kata takyah pakai yang ada Damper untuk Crank Pulley tahan lebih lama dari jadi Goyang semula.. Kalau jenis Aluminium ni orang kata untuk tambah pick up dan boleh racing... Tapi Pomen tu cakap jenis ni tak tahan lama, stahun je bole lah...

Jadi aku beli yang yang jenis ada Damper punya, sebijik macam yang aku da pakai sekarang... Bukan ape, aku takut kalau pakai jenis Aluminium takde damper ni takut jadi lain lak engine.. SO aku tak berani nak tukar.. AKu pakai jenis OEM je.. Stended untuk keta aku...

Tempoh masa untuk tukar Crank Pulley ni dalam Stengah Jam je.. bergantung barang ade ke takde... Macam aku, kene tunggu dekat dua jam jugak la sebab barang takdak.. Kena pi carik... Harga pulak bergantung pada situasi..

Macam kes aku ni, aku ada member spare part dan jugak member Pomen bengkel... Jadi aku dapat agak murah.. Crank Pulley member aku pi rempit carik kat kedai spare part, Tang pasang lak member woksop aku uruskan.. Harga nya harap maaf aku takleh bagitau la, bukan ape, takut korang pakai harga aku pulak bila pigi woksop.. Bergaduh kang korang ngan workshop tu.. Aku pakai member member takpe hehehe...

Jadi kesabaran aku menunggu di workshop tersebut berbaloi.. Tiada lagi bunyi yang menyakitkan telinga... Crank Pulley tetap bergoyang, tetapi dalam keadaan normal.. Sikitttt je goyangan dia.. Bukan macam video di atas..

Jadi nasihat aku kepada korang, kalau da nampak Crank Pulley tu goyang, pigi la tukar.. Aku jamin, kalau pakai OEM stended Crank Pulley (yang sama macam keter korang sekarang) tambah charge Pomen workshop, tak sampai pon RM300... Tapi kalau korang biarkan je Pulley tu bergoyang dan tetiba pecah atau rod bengkok dan sebagainya, standyby lah dalam RM3000 ke 4000 ringgit sebab kene bukak abis engine.. Baik Ratus la dari RIBUUUU...

Kalau nak pakai Crank Pulley jenis Aluminium (Branded punya cam Jasma, ZerOne, Mythology, Works dan sebagainya), standby la dalam RM500 ke RM1000... Ikut citarasa korang la...
Kalau kenai pomen lagi baguih,.. Tanya dorang dulu... Tapi untuk kepastian, rajin rajin la search google...
Sekian terima kasih..


Nota Kaki : Keadaan ini bergantung kepada Jenis Kereta... Tidak Semua Kereta akan mengalami situasi seperti ini, dan perlu di baiki seperti di atas.. Harap Maklum...

29 comments:

Ct Aja said...

ape 2 nampak macam kek lapis jo...huhuuuuhuu, wah de org monteng rini.ki3... moga kereta anda selamat...

KERTAS A4 BLOG said...

@Ct Aja... hehe.. kalau da suam suam kuku nak kerja, ini la jadinya... kekekekeke... kereta sudah selamat!

D'China Store said...

ko lenjan ke sampai goyang crank pulley tuh

KERTAS A4 BLOG said...

@Encik Luncai... hehehe... racing balik kampong la bro... :p

ZORA said...

amik nak...tak penah tahu pon sal2 ni sume..hahaha

Unknown said...

adoi2 risau ler klu ada bunyi2 nie

Shadow said...

aku punye air cond kalo bukak je, mst ade bunyi mcm berdesir.. tapi kejap je la, ms mula2 bukak tu.. ade kene ngene pulley ni ke??

knn bundle said...

Nak tanya bro..klu screw pulley crank shaft patah dan pulley terkeluar boleh rosak tak barang dalam engine.timing adakah kena setting balik bro?thank bg info..

Unknown said...

pakai crank pulley yg xde damper ..sbb yg suku2 ni leceh.klaw nut patah susah ..baik pakai yg mati terus .xyah nk fikir nut akan patah .nak tukar timing belt pon senang klau pakai yg sekali ..x suku2 ...heee

Unknown said...

Cmne bro klaw adjustable pulley .. enjin sy jd semput2 lps pkai.. nk naik 120 pun semput. Klaw on accond lg la gegar enjin.. mohon bantuan.. sy pkai myvi 1st model.. auto

Unknown said...

Cmne bro klaw adjustable pulley .. enjin sy jd semput2 lps pkai.. nk naik 120 pun semput. Klaw on accond lg la gegar enjin.. mohon bantuan.. sy pkai myvi 1st model.. auto

Unknown said...

Klaw pkai adjustable pulley cmne bro.. sy nye enjin semput2 lps pkai.. n begegar tambah2 bila on accond.. nk naik 120 pun semput, apatah lg 130..

Unknown said...

Klaw pkai adjustable pulley cmne bro.. sy nye enjin semput2 lps pkai.. n begegar tambah2 bila on accond.. nk naik 120 pun semput, apatah lg 130..

Unknown said...

Good info.. 👍

mcg said...

ada pomen bgtau.....pkai yg hidup...ntah mcm mne...nnt belt auto tegang...myb yg ada damper kot...

Unknown said...

ketahanan pulley tanpa getah damper sprti works tahan lama tak?

Kerol said...

dari tahun 2013-hingga kini 2017 guna crank pulley kat saga b.l.m alhamdulilah tiada masalah.brand works tanpa damper. yg ada damper tu nti lama2 getah tu crack retak2 & merekah. standard crank pulley agak keberatan.bila dh tukar jd ringan.tak la engine terbeban lagi.top speed ok saja 200km/h for saga blm aku.manual.

Unknown said...

Laju boss..1.6 ke 1.5 boss

Unknown said...

Bagus ke yg xde bush

Unknown said...

Aku Punya key tahan crank tu patah. Besi crank pun dah makan. Alhamdulilah perasan lebih awai. Pegi tuka. Kos rm220

Reza said...

Ifran Anuar...kos rm220 pkqi brand apa?

Unknown said...

Saya pun pakai adjustble pulley mula2 pasang berat semput mampus..hantar kt pomen yg lebih pegelaman alhamdulillah kereta dah ok

Unknown said...

Crank pulley bolt patah dalam, mcm Mana nk keluar tu, brp kos

Unknown said...

Pomen ckp pulley bhgian.. Bwh. Yg menyebabkn belting power stering.. Brmasalah. Stering berat. Klu tukar pulley. Brape ye kos

Unknown said...

nie punca temperute turun ke bila kereta bergerak

Unknown said...

Klu skru crank pully patah dlm.. Brape kos. Mcmne bleh jdi

Kalawon said...

Akhirnya dpt jumpa kes sakit kte aqu,sama bunyi dgn video diatas.ada siulan sumbang Kat bawah tu bila start enjin awal pagi.

Kalawon said...

Hrga part dia leh tahan jg la klu kat sbh ni.mgkin klu kat west dlm srtus je kot.apapun terima kasih bnyk2 dpt jg jumpa punca bunyi bising yg Tak mnyenangkan tlinga tu.g workshop tu Mekanik kata belting la,timing belt la.then smua benda tu ditukar,still bedesing.surrender dia .last aqu google benda ni smpi jumpa video kes yg sama .ha.da p beli.then dtg balik kat workshop tu tunjuk kat dia part baru aqu beli,minta tukar benda tu sbb aqu x cukup tools nak buka Dan buat sndiri.last dia ( org yg sama bikin) tersengih lepas tukar da x bunyi.😀.Tak smua Mekanik tahu semua punca sbnrnya klu Kita x bnyk pngthuan dorg main bantai je mintk labour charges.part Tak la Mahal Sgt.labour charge tu yg hampir 400 🙄..

Unknown said...

Nak tanya mcm mana kalau pulley dah tukar baru..tp masih nampak goyang dia...key pon baru..

Post a Comment

 
----------------------------- -----------------------------